وجه تسمیه
آقای دکتر حسین کریمان در کتاب ری باستان در وجه تسمیه فرحزاد چنین آورده اند: این آبادی که تا کنون آن را فرح زاد گویند، بسیار قدیمی است و در کتاب منتقه الطالبیه به صورت "فرزاد" از سواد ری درج آمده و روایت آن کتاب در جنه التعلیم نیز ذکرگردیده است.فرزاد در کتاب النقض " برزاد"ثبت شده و مولف به طنز خطاب بحضم ،نسبت به سه دیه در ونک "و"کن"و برزاد" که مردمش زیدی مذهب بوده اند چنین گفته : "بایستو که این ملحدی( به طعنه کنایت از پیروی مذهب زیدیه) از ری برداشته بودندی و ونک و کن و برزاد خراب کرده بودندی." یاقوت در معجم البدان نوشته:"فرزاد بفتح اوله و نشویه ثانیه و فتحه ثم زاء و اخبره ذال معجمعه من قری الری". مرحوم عباس اقبال در مقالتی در مجله یادگار ذکر کرده:"فرح زاد قریه دیگری است در شمال غربی تهران بین تجریش و کن. نام این قریه در کتاب منتقه الطالبیه مذکور است. اما به شکل فرزاد که املای صحیح قدیم آن فره زاد است به تشدید راء. بعدها قیاس عامیانه، فره را که به تدریج به تخفیف راء استعمال می شد، به فرح عربی مبدل ساخته و فره زاد و فرزاد را فرح زاد کرده است
روستای فرحزاد که نام خود ر ا به دره و رودخانه مجاور بخشیده از یک پیشینه تاریخی نیرومند برخوردار است . در کتاب معروف "معجم البلدان" یاقوت حموی ( قرن 7 هجری) نام این روستا به صورت "فرزاد" به عنو ان یکی از دهات ری به حساب آمده است(سراوند،1384،ص86) بنا به نظر آقايان فرحزادي به آن پريزاد نيز مي گفته اند. (حسين و رحيم فرحزادي، لآلي،مصاحبه شفاهي) گرچه آقاي لالي معتقد است كه برخي مي گويند چون زادگاه فرح پهلوي است به آن فرحزاد مي گويند..( لآلي،مصاحبه شفاهي) همچنین سابقه بنای دو امامزاده که در کنار ده قرار دارد به عهد صفوی برمی گردد . در اسناد قدیمی نام ده فرحزاد به صورت های فره زاد، فرزاد و فرح زاد آمده ولی درسال های اخیر بیشتر به صورت فرحزاد شناخته شده است . روستای فرحزاد به دلیل استقرار در مسیر امامزاده داود مورد علاقه و توجه زایران فراوان این امامزاده بوده است، به طوری که مسیر اصلی که از حاشیه روستا می گذشته به جاده امامزاده داود معروف بوده و در حال حاضر نیز به این نام خوانده می شود .بدین ترتیب وجود زیارتگاه قدیمی امامزاده داود در ارتفاعات پرشکوه دره فرحزاد و مسیر زیبای قدیمی آن( جاده امامزاده داود ) یکی از جاذبه های سیاحتی و زیارتی مردم تهران قدیم بوده است.ین ویژگی، ده فرحزاد و مسیر آن را به یکی از تفرجگاه های عمده عامه مردم تهران قدیم- کسانی که دسترسی آسان به مراکز ییلاقی اعیان نشین نداشتند- تبدیل کرده بود . از سال 1371 جاده جدید به امامزاده داوود از طریق جاده کن – سولقان دایر گردیده و لذا مسیر قدیمی تا حدود زیادی جنبه زیارتی خود را از دست داده ولی جاذبه و سابقه تفرجی خود را همچنان حفظ کرده است .در حال حاضر ده فرحزاد با باغات و را سته های تفرجی خود یکی از معدود گردشگاه های عمومی کلانشهر تهران محسوب می شود که تا حدود زیادی هنوز هویت تاریخی و سنت های فرهنگی ملی و بومی ر ا حفظ کرده است
فرحزاد جدید
بر اساس عکس هو ایی سال 1335 ، هسته اولیه ده فرحزاد در حاشیه خیابان امامزاده داود شکل یافته که محدوده اطراف حسینیه فرحزاد و مسجد امام حاضر را شامل می شود . در این دوران( دوره اول پهلوی دوم ) اتفاق مهمی جز گرایش به توسعه باغات واستفاده از محدوده مورد نظر به عنو ان حومه شهری سبز و ییلاقی صورت نپذیرفت وتوسعه باغات و دیوارکشی اراضی فرحزاد آغاز گردید . در سال های بعد( تا قبل از انقلاب ) توسعه ده و ساخت و ساز بسیار محدود صورت گرفته و تنها در ناحیه جنوبی ساخت و سازهایی انجام شده است
در محدوده مورد مطالعه فرحزاد خصوصیات کالبدی و پیکر و سیمای کل محدوده تقریبا مشابه است ، اما جدایی گزینی های قومی ساکنین باعث ایجاد محلات متفاوت با کانون های خاص خود گردیده است . این محلا ت عبارتند از : محله فرحزادی ها ، محله ترک ها و الموتی ها ، محله قوچانی ها و محله ای با بافت اجتماعی مختلط که قسمتی از آن متعلق به فرحزادی هاست . هر کدام از این محلات
دارای یک مرکز اصلی و مهم هستند که همان مساجد می باشند . این مساجد با نام هرکد ام از قومیت ها مشخص شده اند و مهمترین مرجع مردم محله می باشند .لازم به ذکر است که محله فرحزادی ها بعلت قدمت تاریخی آن و بعنوان هسته اولیه ده فرحز اد از موقعیت ویژه ای درساختار محدوده برخوردار است . اماکن و مساجد قدیمی دراین محله قرار دارند،در نتیجه هویت تاریخی محدوده فرحزاد با این محله تعریف و توصیف می گردد
محلات فرحزاد
همانطور که گفته شد ، محلا ت موجود در محدوده فرحز اد نقش مهم و اساسی در تعریف سازمان فضایی آن دارند . این محدوده با بافت ارگانیک و خودرو و با ساختار عمدتا سنتی و ترکیب با باغات و کریدورها و یا راه های پیچ در پیچ تعریف می شود و عمدتا در تمامی قسمت های آن تشابه کالبدی دیده شده و در جزییاتی نظیر قدمت و کیفیت ابنیه و .... تمایزاتی به چشم می خورد. بدین ترتیب مهمترین و قوی ترین عامل بوجود آورنده تقسیمات درونی در محدوده مذکور تفاوت فاحش در بافت اجتماعی و قومی ساکنین است .تمرکز اسکان قومیت های خاص در فرحزاد باعث ایجاد هسته های تقریبا مشخص اجتماعی و محلی گردیده است . محله الموتی ها و ترک ها در شمال محدوده که به محله ذو الفقار نیز مشهوراست . محله فرحزادی ها یا ده فرحزاد در حاشیه رودخانه فرحزاد و خیابان امامزاده داود و در قسمت غربی محدوده ، محله قوچانی ها معروف به توتستان در جنوب شرق ومحله ای با بافت اجتماعی مختلط در جنوب غرب محدوده که اکثریت آن با فرحزادی ها ست و به محله آبشار معروف است .براین اساس هر قومیت در محدوده فرحزاد مسجد وتکیه خاص خود را داراست که مهمترین مرکز و مرجع ساکنین آن محل بوده و به عبارت دیگر مرکز اصلی فضایی و اجتماعی ساکنین است . بافت قدیم محدوده (محله فرحزادی ها ) را می تو ان با توجه به قدمت بافت و با استفاده از عکس های هوایی سال 1335 تشخیص داد . این محدوده هسته اولیه بافت فرحزاد بوده است . پس از آن شکل گیری محله ترک ها و الموتی ها و محله آبشار قابل تشخیص است و شکل گیری محله قوچانی ها در آخرین مرحله تکوین محدوده حاضر قر ار می گیرد